Fandom

Служба спеціального контролю

265статей у
цій вікі
Add New Page
Обговорення0 Share
Семипал Полігон 01.JPG

На карті

Під контролем - тиша на планеті Земля

ЯВ 01.JPG

Той самий перший вибух

Вранці 29 серпня 1949 р. земля навчального полігону №2 Міністерства Збройних Сил СРСР (так тоді називався Семипалатинский полігон) здригнулася від вибуху небаченої до цього сили. В той день в безводному казахстанської степу в обстановці найсуворішої таємності була випробувана перша радянська атомна бомба РДС-1. "У початковий момент з'явилася світна півкуля - згадував через багато років один з учасників тих подій. - Велика вогненна напівсфера золотистого кольору перетворилася в бурхливий полум'я, яке змінилося стовп диму і пилу і піднялося у формі грибовидної хмари”. Вся ця жахлива барвиста картина супроводжувалася захопленими криками випробувачів: "Є!.. Вийшло!.. Вийшло!.. ”.

Радянські ЗМІ умовчали про успішне проведене випробування - в Кремлі не без підстав побоювалися превентивного ядерного удару США. (Принаймні, так згодом пояснював ситуацію генерал Сазикін - помічник наркома внутрішніх справ Лаврентія Берії з атомним питань). Зате чотири тижні потому про здійснений в СРСР вибух ядерного пристрою повідала преса США.

Сам факт витоку такий понад секретної інформації викликав у Генерального секретаря ЦК КПРС Йосипа Сталіна шок. Він вирішив, що в радянській атомної промисловості завелися ворожі шпигуни. За здійснення проекту відповідав особисто Лаврентій Павлович, і весь гнів Генсека упав на його голову. Служба "До” (контррозвідка в атомній промисловості) негайно взялася за пошуки імперіалістичних агентів. Напевно, вони б були виявлені, якби через тиждень радянські вчені не запевнили партію і уряд в тому, що існуючі методики аналізу проб повітря дозволяють виявити сліди атомного вибуху в атмосфері (згодом стало відомо, що американці зробили такі проби 3 вересня 1949 року з допомогою літака-розвідника). Як не дивно, Сталіна таке пояснення заспокоїло, але відразу ж виникло питання: а чому в Радянському Союзі відсутні структури, контролюючі проведення ядерних вибухів американцями?

"Геофізики” у погонах

Питання Генерального секретаря ЦК КПРС не довго залишався без відповіді. В терміновому порядку в СРСР були розгорнуті роботи за декількома напрямками, що передбачає комплексне виявлення ядерних вибухів з використанням радіотехнічного, акустичного, сейсмічного та інших методів. Цим подіям радянська наука повинна, зокрема, появою нової гілки геофізики - сейсмології ядерних вибухів. Її метою стала розробка ефективних методів, за допомогою яких можна було б, по-перше, знайти сам факт проведення підземного випробування ядерної зброї, і, по-друге, відрізнити сейсмічну запис вибуху від запису природного землетрусу, або, як кажуть сейсмологи, ідентифікувати вибух.

Вже в 1951 році була здійснена перша реєстрація сейсмічного сигналу від повітряного ядерного вибуху на відстані 700 км від Семипалатинського полігону. Через Два роки були виконані перші аналізи проб радіоактивних продуктів, а також проведена успішна реєстрація радіовипромінювання ядерного вибуху на відстані 70 км від епіцентру і зареєстровані цуги коливань інфразвуковий частоти.

У березні 1954 року технічними засобами, побудованими на радіотехнічному, сейсмічному, акустичному і аерозольному методи дальнього виявлення ядерних вибухів, були оснащені чотири загону спеціального призначення, які отримали статус "військові частини лабораторії”. 13 травня 1958 року в системі Головного розвідувального управління Генерального штабу СРСР була створена Служба спеціального контролю (ССК) за випробуваннями ядерної зброї.

Для збільшення ймовірності реєстрації вибухів малої потужності будівництво наземних лабораторій було розгорнуто по всьому Радянському Союзу. Їх розміщували в тих регіонах, де на невеликій глибині там поклади пластів граніту. Підземні тверді пласти виступають в якості природних "мембран”, які вловлюють щонайменше коливання в земній корі. Саме такий шар - Український кристалічний щит - знаходиться на невеликій глибині в центральній частині України.

Для отримання більш повної інформації були також створені корабельні пункти виявлення ядерних вибухів і авіаційні кошти для аерозольній розвідки. У числі перших до польотів з контролю за радіоактивністю атмосфери були залучені частини дальньої авіації, дислоковані на території України. Так, за спогадами заступник командира ескадрильї 226-го авіаполку Петра Струнова, у квітні 1954 року шість кращих екіпажів цієї військової частини на спеціально обладнаних літаках Ту-4 зробили переліт з Полтави на один з китайських аеродромів поблизу Пекіна. Протягом трьох наступних місяців радянські льотчики здійснювали польоти над територією КНР і водами Тихого океану з метою забору проб повітряних мас, принесених вітром з боку атолів Еніветок і Бікіні (Маршаллові острови), де американці в цей час проводили випробування водневих бомб. Після повернення в Полтаву всі командири екіпажів, які брали участь у виконанні урядового завдання, були нагороджені орденами Червоного Прапора.

У 1970 році були розгорнуті роботи по створенню радіотехнічного комплексу великого радіусу дії для виявлення ядерних вибухів радіотехнічним методом. Після підписання урядів СРСР, США, Великобританії Договору про заборону випробувань ядерної зброї в атмосфері, космічному просторі і під водою, на Службу спеціального контролю була також покладено завдання контролю за дотриманням зазначеного і всіх подальших договорів з питань обмежень і заборон випробувань ядерної зброї.

Як показали численні експериментальні дані, сейсмологічні методи, вживані поряд з іншими національними засобами, наприклад, космічними, дозволяють виявляти і ідентифікувати абсолютно всі ядерні вибухи. Якщо ж якесь сейсмічне явище раптом виявиться не ідентифікованим, то у відповідності з умовами Договору про всеосяжну заборону ядерних випробувань від 24 вересня 1996 року на "підозріле” місце повинні бути направлені міжнародні незалежні спостерігачі.

У 1974 році почався новий етап в розвитку засобів спеціального контролю. З цього часу стали проводитися роботи з удосконалення системи контролю за проведенням випробувань ядерної зброї, виконання яких дозволило б знизити поріг чутливості виявлення підземних ядерних вибухів малої потужності в будь-якій точці Земної кулі. У 1980 році були введені в дію радиосейсмические лабораторії, в яких вперше в країні проводилася автоматична обробка безперервної інформації в реальному масштабі часу.

Пізніше приступили до рішення задачі створення єдиної автоматизованої системи сейсмічного контролю, що в 1992 році була введена в дослідну експлуатацію і включала в себе Центр збору та обробки даних, центральну наземну станцію супутникового зв'язку, автоматизовані сейсмічні станції. До складу Служби спеціального контролю входили 11 окремих і 3 радиосейсмические лабораторії, 4 автоматизовані і 3 автоматичні станції, 5 автономних сейсмічних пунктів і 10 виносних груп. Крім цього, на початку 90-х років в інтересах ССК використовувалися засоби контролю морського і повітряного базування, розроблялися космічні кошти.

Валіза без ручки?

На момент розпаду СРСР в Україні дислокувалися дві частини спецконтроля і окремий навчальний центр. Вони розташовувалися в трьох областях (Київська, Луганська, Одеська) і являли собою мережу численних датчиків, приладових шахт, виносних майданчиків, технічних будівель і споруд, що працювали в інтересах Єдиного Центру, розташованого на території Росії. З утворенням Збройних Сил України всі ці частини увійшли до їх складу.

На жаль, яка виникла після відмови нашої країни від ядерної зброї невизначеність відносно майбутнього частин спецконтроля призвела до чехарді з переподчиненностью їх різним структурам військового відомства. Спочатку вони входили до складу Метрологічної служби штабу Озброєння ЗС України, пізніше підкорялися Управління хімічних військ ГШ ЗСУ, а з 1993 року перебували під командуванням Управління ракетно-космічної озброєння.

У 1994 році на базі розформованого окремого навчального центру була створена ще одна окрема лабораторія спеціального контролю, яка почала реєстрацію інформації п'ятьма методами виявлення. У наступному році вона приступила до несення оперативного чергування.

Важливим кроком щодо реформування Служби спеціального контролю стало рішення Міністра оборони України про формування 12-го Центру спеціального контролю (ЦСК), в підпорядкування якого увійшли дві окремі і одна радиосейсмическая лабораторії, а також окрема навчальна рота. Створення такого Центру було обумовлено необхідністю оперативного управління та забезпечення функціонування успадкованих від СРСР сил і коштів спеціального контролю. На Центр було покладено завдання комплексного аналізу отриманих від підлеглих структур даних, встановлення фактів проведення ядерних досліджень і аномальних геофізичних явищ, подання встановлених доповідей, забезпечення взаємодії з міжнародними центрами даних, зацікавленими міністерствами і відомствами України.

Організація виконання цих завдань проходила в складних умовах через відсутність методик обробки інформації, сучасного програмно-математичного забезпечення, необхідних технічних засобів. Всі ці та багато інших проблем вдалося вирішити тільки завдяки ініціативі та наполегливості фахівців центру. У квітні 1995 року 12-й ЦСК заступив на дослідне чергування, а з початку 1996 року здійснюється цілодобове оперативне чергування. Центр діяв, видавав інформацію, однак у високих кабінетах Міноборони все частіше звучав питання: "А чи потрібен нам цей спецконтроль? Якою мірою він впливає на боєздатність Збройних Сил?”. В умовах хронічного недофінансування військового відомства відповіді на ці питання були не на користь подальшого існування Центру. Його положення все більше нагадувало ситуацію з валізою без ручки: і викинути шкода, і нести важко.

Незважаючи на відносно короткий термін свого існування, вибухова сейсмологія досягла вражаючих успіхів. Так, наприклад, підземний ядерний вибух потужністю близько одиниць кілотонн сьогодні виявляється і достовірно ідентифікується на відстані 10 тис. кілометрів за допомогою спеціальних швидкодіючих методів обробки сигналів. Сьогодні у світі функціонує безліч сейсмічних станцій, фіксуючих вибухи, і вони розташовані в різних точках планети. Ці станції, пов'язані в єдину мережу, здатні контролювати і підстраховувати один одного, і навіть якщо на одній з них з'явиться помилковий результат, помилка буде усунена або різко зменшена, завдяки спільному аналізу даних, що надходять від великого числа незалежних датчиків. До того ж, робота станцій, об'єднаних в глобальну мережу, гарантує виявлення в кілька разів більш слабкого сигналу, ніж це можна зробити за допомогою одного приладу.

Друге дихання прийшло з Космосу

Доля Центру зважилася на найвищому рівні. У 1996 році Указом Президента України інфраструктура військових частин Управління ракетно-космічної озброєння Міноборони була передана Національному космічному агентству України. Центр спецконтроля увійшов до складу Національного центру управління і випробувань космічних засобів НКАУ, отримав найменування Головний і знайшов своє друге дихання.

Навіщо ж фахівцям в області мирного космосу знадобився центр моніторингу геофізичних явищ на всій Земній кулі? Відповідь проста - для отримання комплексної інформації про стан навколишнього середовища з надр Землі і з космосу. Адже багато явища, що відбуваються на нашій планеті, мають свої передвісники і в земній корі, і в іоносфері. І, навпаки, явища, що відбуваються на Сонці, і в далекому космосі, безпосередньо впливають на земні процеси. Об'єднавши підземні, наземні та космічні кошти можна вести спостереження за станом навколишнього середовища в єдиній взаємозв'язку.

Час підтвердило мудрість рішення про передачу Центру спецконтроля в Національне космічне агентство. З часом з'явилися можливості для істотного поліпшення матеріально-технічного і фінансового забезпечення діяльності військових сейсмологів, а також активного їх участі в реалізації національної та міжнародних програм геофізичного моніторингу.

У 2001 році в Головному центрі спеціального контролю НКАУ було розпочато створення Національного центру даних - одного з основних елементів Національної системи сейсмічних спостережень України. Сьогодні він є солідним сховищем унікальної інформації, до якої все частіше звертаються дослідники. Постійно удосконалюється технічне оснащення Національного центру даних. Сьогодні в розпорядженні його фахівців знаходяться сучасні комп'ютери із загальним обсягом дискового простору в 6 терабайт.

У 2001-2002 роках за рахунок сил і коштів, вивільнених у результаті організаційно-штатних заходів, були створені додаткові групи спостереження Південно-Західного регіону (в Одеській області) і Кримського регіону.

Користувачами інформації, одержуваної коштами спеціального контролю НКАУ, є цілий ряд центральних органів виконавчої влади та наукових організацій нашої країни, серед яких урядова інформаційно-аналітична система, міністерства закордонних справ, оборони, з питань надзвичайних ситуацій, Інститут геофізики НАНУ. А всі ті, хто цікавиться цією темою можуть звернутися до веб-сайту НКАУ, де у відкритому режимі надається оперативна інформація про землетруси, що відбулися у світі.

Технічні засоби контролю ГЦСК розташовані в декількох регіонах України, в так званих пунктах спостереження. Численні датчики встановлені в спеціальних шахтах і свердловинах на глибині від 30 до 100 метрів. З дозволу начальника ГЦСК полковника Василя Гукова в одній з таких шахт, розташованої неподалік від міста Малин, вдалося побувати групі журналістів "Камуфляжу” і Центру "Спейс-Інформ”. Споруда, що і говорити, вражає. Приміщення з приладами знаходиться на глибині 38 метрів. За задумом розробників воно повинно уціліти навіть у випадку близького вибуху ядерного боєприпасу супротивника. Подолавши 185 сходинок і тамбур з двома тяжеленнимі металевими дверима (раніше доводилося бачити такі на командних пунктах ракетних військ стратегічного призначення), потрапляємо у свята святих пункту спостереження - приладовий відсік. Абсолютна тиша, постійна і взимку, і влітку температура повітря (+ 110С). Апаратура встановлена на масивної бетонній плиті, яка намертво скріплена з шаром граніту. Саме такими приладами ГЦСК були зареєстровані випробування ядерних пристроїв в Пакистані, Індії, Китаї, французькою полігоні і вибух на борту російського атомного підводного крейсера "Курськ” в Баренцевому морі, 13 найбільш сильних вибухів боєприпасів у Новобогданівці, а також жовтневе цього року, землетрус в Румунії, відгомони якого відчувалися і в Києві.

У радянські часи діяльність Центру була строго засекречена. Так, наприклад, одна з його лабораторій, на базі якої і створювався ГЦСК, діяла під виглядом авіаційної частини на території закритого військового містечка Макаров-1. Цей населений пункт Київської області досі не завдано ні на одну карту України. Потрапити на територію містечка в минулому можна було тільки за спецпропуску, який отримати коштувало великих труднощів навіть найбільш близьким родичам тих людей, які проходили службу в Макарові-1. Зрозуміло, що при такій маскуванні в Україні мало хто знав про існування частин спецконтроля, а вже тим більше про характер їхньої діяльності.

Сьогодні Головний центр спеціального контролю НКАУ - відкрита організація, тісно що взаємодіє з багатьма структурами міжнародної системи моніторингу, серед яких ПКОДВЗЯИ, ЕСЦ, IRIS, СБК РФ.

ПКОДВЗЯИ - Підготовча комісія Організації Договору про всеосяжну заборону випробувань ядерної зброї. Включає 321 станцію геофізичного моніторингу (у тому числі 150 сейсмічних), що знаходяться в 166 країнах світу; ЕСЦ - Європейський сейсмічний центр. Більше 50 станцій геофізичного моніторингу, розміщених в 30 країнах середземноморського регіону; IRIS - міжнародний проект GSN (Global Seismographic network). 120 станцій, що включає проекти IRISUSGS, IRISIDA, GEOFON та інші. СБК РФ - Система спеціального контролю Російської Федерації. Включає 18 станцій на території Росії і дві в Антарктиді.

У грудні 2001 року, після аварії на підводному човні "Курськ”, координати вибухів якої зафіксували макарівські військові сейсмологи, було підписано Угоду про співпрацю в області спеціального контролю між Міністерством оборони Російської Федерації і НКАУ. Одна з найяскравіших програм, в якій беруть участь фахівці Головного центру спецконтроля - міжнародна програма ООН з контролю за виконанням умов Договору про всеосяжну заборону ядерних випробувань. У 2000 році для підвищення якості вирішення цієї задачі корпорацією SAIC (США) за гроші Організації Договору про всеосяжну заборону ядерних випробувань була розпочата модернізація української сейсмічної станції РS-45, яка завершилася в 2002 році. На думку керівника Міжнародного центру сейсмоданных р-на Кебиаси, нещодавно відвідав ГЦСК, українська станція РS-45 є в даний час одним з кращих в світі по точності та оперативності вимірювань.

Завдяки участі в міжнародних програмах, ГЦСК НКАУ тепер має доступ до численних світовим банкам сейсмоданных, чим помітно розширив свої можливості в реалізації покладених на нього завдань, і, крім того, отримав фінансову підтримку від зацікавлених міжнародних організацій. Таким чином, подібно до героїв популярного мультфільму "Пластилінова ворона”, "валіза без ручки” поступово трансформується в "курку, яка несе золоті яйця”.

"Не потрібен мені берег турецький...” А антарктичний?

Ще на початку минулого століття один з основоположників сейсмології, видатний фізик, академік Б. Голіцин, образно зауважив, що "всяке землетрус можна уподібнити ліхтаря, який запалюється на короткий час і висвітлює нам нутрощі Землі, дозволяючи тим самим розглянути те, що там відбувається”. Маючи у своєму складі висококваліфікованих фахівців (їх сьогодні готує Житомирський військовий інститут радіоелектроніки ім. С. Королева) і маючи унікальною базою даних, Центр активно бере участь і в наукових програмах. Для цього в його структурі передбачений спеціальний науковий відділ.

У 1999 році було прийнято рішення про участь ГЦСК в Антарктичних програмі і незабаром на українській антарктичній станції "Академік Вернадський” були організовані сейсмоакустичні спостереження. У 2000-2001 роках в Антарктиді начальник наукового відділу ГЦСК Ігор Качалін встановив досвідчений сейсмоакустический комплекс з цифровою реєстрацією, який розробили і підготували до роботи співробітники Центру, а також виконав перші дослідження з радіонуклідного моніторингу. У 2002-2003 роботи на станції продовжили Віктор Лукьященко і Олександр Лящук, які провели модернізацію комплексу реєстрації та виконували супровід сейсмоакустичних спостережень, а також комплексні метео гідрологічні та геофізичні спостереження. Сьогодні Віктор Лукьященко очолює 9-ву українську антарктичну експедицію. Разом з Валерієм Каплаушенко, який також є співробітником Центру, вони проводять сейсмоакустичні спостереження, моніторинг радону, беруть участь у медико-біологічних програмах і комплексних геофізичних спостереженнях. У ці дні підготовку до роботи в Антарктиді проходить ще один фахівець ГЦСК.

Чим тягне сейсмологів далека Антарктида? За словами заступника начальника ГЦСК полковника Володимира Шапки, Антарктида вільна від техногенних та антропогенних процесів, що впливають на точність вимірювань. Саме цей фактор створює сприятливі умови для вивчення провісників землетрусів і моніторингу інших геофізичних явищ. Особливий інтерес викликає пошук закономірності між землетрусами і змінами концентрації радону в повітрі. Провести подібні "чисті” вимірювання в умовах України досить складно - дуже великий вплив техногенних факторів. Вивчення поведінки радону вже дає вченим Центру цікаві результати. Найближчим часом перший радоновий датчик буде встановлено і на пункті спостереження ГЦСК в безпосередній близькості від однієї з сейсмонебезпечних зон України.

Згідно з даними геологів, на Землі щодня відбувається до 10 тис. підземних поштовхів. Переважна більшість з них не приносить ніякого збитку і не призводить до людських жертв. Близько 400 землетрусів в рік вважаються серйозними. Це ті, у яких сила поштовхів перевищує 5 балів за макросейсмической шкалою MSK-64.

Життя не стоїть на місці. Сьогодні керівництво НКАУ ставить перед Головним центром спеціального контролю нові, ще більш цікаві і відповідальні завдання.

У минулому році на базі ГЦСК була проведена спеціалізована науково-технічна конференція "Проблеми створення автоматизованої системи геофізичних спостережень”. У її ході прозвучали пропозиції з боку представників різних наукових організацій України про інформаційному об'єднання всіх наявних в Україні мереж геофізичного моніторингу в єдину Національну систему сейсмічних спостережень зі створенням Єдиного Центру даних. Всі ці заходи дозволять підвищити безпеку проживання населення в сейсмонебезпечних районах України (а такі становлять більше 30% території нашої країни), а також розробити методи посилення захисту об'єктів від природних і техногенних катастроф.

Згодом до складу такої системи може увійти і супутникова підсистема попередження і моніторингу землетрусів, що створюється в рамках проекту "Попередження” Національної космічної програми України на 2003-2007 роки.

Та сама ідея - об'єднання підземних і космічних засобів спостереження за нашою планетою - отримує реальне втілення в життя. А це вже завдання майбутнього, завдання планетарного масштабу!

pioneer-club.org.ua/publ/

Ще по темі

Випадкова вікі