FANDOM

Із сайту wartime.org.ua/6236-u-blorus-budut-viroblyati-ukrayinsk-vertoloti-msb-2.html У березні в ході засідання акціонерів ВАТ «Оршанський авіаремонтний завод» були озвучені плани щодо створення на базі підприємства виробництва вертольотів МСБ-2, розробки української компанії «Мотор Січ».

Вертольоти Мотор Січ 01

Суть програми

З відкритих джерел випливає, що проект МСБ-2 спочатку виник як продовження програми ремоторизації вертольотів Мі-2 (заміна старих двигунів ГТД-350 на нові українські АІ-450М). У рамках проекту планується почати випуск вертольотів масою до 4 т, які будуть відрізнятися від базової моделі:

  • -Більш потужним двигуном;
  • -Збільшеним об'ємом вантажної кабіни за рахунок винесених на зовнішню підвіску паливних баків;
  • -Установки сучасного аеронавігаційного комплексу.В результаті МСБ-2 зможе перевозити 1,1 т вантажів на зовнішній підвісці та 1 т в кабіні проти 0,8 т і 0,7 т відповідно у Мі-2.

Другий етап проекту передбачає установку ще більш потужного двигуна.

Модельний ряд

Планується виготовлення МСБ-2 в наступних модифікаціях
  • -Транспортно-пасажирської (до 8 пасажирів) для перевезень на дальність до 750 км;
  • -Для потреб МНС з монтажем необхідного обладнання;
  • -Медичної;
  • -Протипожежної з установкою обладнання ємністю 900 л для гасіння вогню;
  • -Сільськогосподарської для обробки посівів;
  • -Військової.

В останньому випадку модернізована машина отримає назву МСБ-2МО і буде прийнята на озброєння України вже в 2015 році. За попередніми даними, новий легкий ударний вертоліт буде призначений для виконання оперативно-тактичних завдань в інтересах підрозділів Збройних Сил, боротьби з живою силою і бронетехнікою противника. Планується, що МСБ-2МО матиме версії протитанкову, розвідувальну та корабельного базування. Машина буде обладнана двома фермами для розміщення блоків Б8В20А некерованих ракет (блок з 20 напрямних для 80-мм реактивних снарядів) або універсальних гарматних контейнерів УПК23-250 (гарматний контейнер з двоствольного 23-мм гарматою ГШ-23Л з боєкомплектом 250 снарядів).

Білоруські потреби

Очевидно, що в білоруських умовах даний тип вертольотів може знайти своє застосування лише у військово-прикладних видах спорту (парашутний і пілотаж) для ДОСААФ, підготовки пілотів і обробки сільськогосподарських культур. Перевагою є те, що машина не буде абсолютно нової, є розвинена інфраструктура для її обслуговування та ремонту в Білорусі.

Усередині країни немає і не передбачається в осяжному майбутньому розвитку як-або помітного ринку малої пасажирської авіації, де МСБ-2 може бути затребуваний.Якщо й виникне питання формування парку медичної авіації, то цілком очевидно, що рахунок буде йти на лічені одиниці техніки.

Функції МСБ-2 з патрулювання і спостереження в інтересах МНС, МВС або прикордонної охорони цілком в змозі виконувати безпілотні авіаційні комплекси, виробництво яких вже налагоджується в нашій країні.

Пожежна версія вертольота не становить значного інтересу в силу малого обсягу пожежного обладнання і того, що для потреб порятунку і пожежогасіння переважні вертольоти з співвісної системою, які більш стійкі при зависанні і поривах вітру.

Перспективи надходження МСБ-2 МО до складу національної армії швидше з області фантастики:

  • -По-перше, на нову техніку традиційно немає грошей;
  • -По-друге, відкритим залишається питання про те, а чи потрібен він білоруським військовим взагалі.

На озброєнні національної армії складаються транспортні вертольоти Мі-8 і бойові Мі-24. Швидше актуальним є питання їх модернізації, ніж заміни на МСБ-2. Крім того активно впроваджуються ВАК, які цілком зможуть виконати завдання розвідки та спостереження в інтересах оборони.

Таким чином, масової потреби в МСБ-2 всередині Білорусі немає, і сам проект буде доцільний тільки за наявності можливості експорту вертольотів.

Ціна питання

Поки конкретики небагато. Називається орієнтовна ціна одного вертольота МСБ-2 у розмірі USD 1125000 в цінах 2011 року. Однак називаються цифри і в USD 4,5 млн. Якщо ближче до істини остання цифра, то слід визнати, що експортні перспективи вертольота МСБ-2, заснованого на нехай і надійною, але вельми і вельми не нової моделі, виглядають, м'яко кажучи, туманно . Швидше за все мова слід вести про суму близькою до USD 2 млн за один вертоліт МСБ-2 в транспортно-пасажирської модифікації.

Перспективи проекту.Виробництво легких вертольотів на ВАТ «Мотор Січ» включено в програму розвитку економіки України на 2013-2014 роки, затверджену постановою Кабінету міністрів України № 187 від 27.02.2013. На потужностях ВАТ «Мотор Січ» планується організувати виробництво вертольотів МСБ-2 злітною масою 4 т і вертольотів злітною масою 5-6 т з орієнтовним позабюджетним фінансуванням в обсязі 109 400 000 грн. і 632 600 000 грн., відповідно.

Очікується, що випуск вертольотів МСБ-2 дозволить замінити імпорт 50 подібних легких вертольотів на суму мінімум USD100 млн і організувати експорт 50 таких вертольотів. Ще більший ефект очікується від виробництва нових вертольотів злітною масою 5-6 т: заміщення імпорту 150 гвинтокрилих машин на суму близько USD 1,5 млрд і експорт 250 таких машин на суму близько USD2, 5 млрд.

«Мотор Січ» розглядає плани з виробництва МСБ-2 на потужностях в Україні, Росії та в Білорусі. Природно, що виділяючи гроші на проект, українська влада буде прагнути консолідувати виробництво нової техніки в Україні. Тому перспективи білоруської виробничого майданчика залежать, в тому числі і від того, наскільки оперативно зреагують наші влади.Висновки.

Необхідності у виділенні прямих субсидій на налагодження виробництва цих машин на потужностях в Орші немає, так як немає впевненості в ринкових перспективах МСБ-2.

Але те, що брати участь у проекті Білорусь повинна, особливо в світлі перспектив створення вертольотів більш важкого класу масою 5-6 т - однозначно. Тим більше, що це наймасовіший клас вертольотів у світі. В якості стимулів до налагодження виробництва саме в Білорусі можна застосувати пільгову систему оподаткування, повернення з бюджету митних зборів, сплачених при ввезенні використовуваних у виробництві частин і агрегатів вертольота, експортні кредити.

Однак ці інструменти можуть бути застосовані при досить високому рівні локалізації виробництва вертольотів. В принципі, національна індустрія сьогодні в змозі випускати окремі вузли та агрегати для техніки класу МСБ-2. Перспективним може стати виробництво в Білорусі, наприклад, фюзеляжів і аеронавігаційного обладнання для вертольотів місцевого складання. Однак це так само потребує як мінімум введення пільгового податкового режиму для місцевих підрядників ВАТ «Мотор Січ».Мета: створення єдиної виробничого майданчика вертольотів МСБ-2 на території Митного Союзу. За наявності паралельного виробництва вертольотів в Росії перспективи Оршанського заводу виглядають невпевнено. В даний час в Росії числяться 485 вертольотів Мі-2. З них в комерційній експлуатації менше 100.

Виноски